Terug naar de archiefindex: hier

Naar de archiefsite: hier

2012-2013 - Seizoensoverzicht

Archief

Seizoen 2012-2013
Deel 8.3 - Geslaagde recordjacht

Archief

Voorbeschouwing voetbalseizoen - Vier seniorenteams en vier jeugdteams
Net als vorig seizoen gaat Piershil met acht teams de competitie in. Naast de drie seniorenteams en het veteranenteam wordt ingeschreven met een F,E,D en B-elftal. Het met bloed, zweet en tranen verkregen derdeklasserschap, dat vorig seizoen zo achteloos werd weggegooid, moet dit seizoen meteen worden herwonnen. Na het debacle besluiten de selectiespelers zich niet te laten overschrijven en het misverstand van vorig seizoen zo snel mogelijk recht te zetten. Dat in combinatie met de komst van een behoorlijk aantal versterkingen geeft de nieuwe trainer Ralph Kalkman een selectie om van te likkebaarden. Piershil 1 gaat dan ook als topfavoriet in de vierde klasse F van start, en ook Piershil 2 zal onder leiding van trainer Nico Hoogwerf over behoorlijk wat kwaliteit kunnen beschikken.

Archief

Nieuwe trainers tekenen contracten
Tijdens de selectieavond, voorafgaand aan het nieuwe seizoen, tekenen voorzitter Frits van Agteren en de nieuwe trainers Ralph Kalkman (Piershil 1) en Nico Hoogwerf (Piershil 2) de contracten. De voorzitter wenst beide heren een prettige tijd en veel succes bij SV Piershil.

Archief

Trainingskamp in Oostenrijk

Met zevenentwintig spelers bereidt de selectie zich in Oostenrijk voor op het seizoen. Evenals twee jaar geleden is er gekozen om de tenten op te slaan in het Oostenrijkse Fieberbrunn, deze keer van 8 t/m 11 augustus. Piershil kiest daarmee voor een trainingskamp in de voorbereiding, in plaats van halverwege het seizoen, tot tevredenheid van trainer Ralph Kalkman: "Een trainingskamp in de voorbereiding heeft vele malen meer nut dan in de winterstop. Natuurlijk is het leuk om in de winter te kunnen trainen onder ideale omstandigheden, maar als dan vervolgens de competitie pas weken later kan worden hervat is het effect totaal weg. Voor aanvang van het seizoen kunnen de nieuwe spelers prima integreren in de groep en kan gewerkt worden aan een bepaald spelsysteem". Eén van de activiteiten die buiten het voetbal plaats vindt en waarin behoorlijk aan het groepsproces wordt gewerkt is de excursie 'canyoning'. De spelers en de trainers moeten in speciale pakken meerdere malen abseilen en door het ijskoude bergwater waden. Kevin Koesveld komt daarbij dusdanig hard met zijn hoofd op een rots dat hij een hersenschudding en een hoofdwond oploopt. Piershil speelt ook enkele oefenwedstrijden. Tegen de nieuwe hoofdklasser Heinenoord wordt een 4-0 nederlaag geleden, terwijl tegen Pinzgau een 1-4 overwinning wordt geboekt.

Archief

Trainingskamp Piershil 3

In het weekeinde van 18 en 19 augustus verblijft Piershil 3 in Rockanje voor een kort maar krachtig trainingskamp. De manschappen van Johan Hartog en Rinus Vis vermaken zich onder zomerse temperaturen op het strand en in de Beachclub Havana. Na een avondje stappen en een vroege strandwandeling lijkt het team helemaal klaar gestoomd voor de aanstaande oefenwedstrijd tegen Piershil Veteranen. Ondanks het geslaagde trainingskamp blijkt het veteranenteam van Piershil met 5-2 te sterk.

Archief

Niet in de prijzen met 'latjetrap'

Piershil doet op vrijdag 31 augustus 2012 mee aan 'Latjetrap', een evenement dat wordt georganiseerd door voetbalrotterdam.tv. Op het terrein van SV Heinenoord verdedigen Kevin Koesveld en Ricardo Kegel onze kleuren. Beide spelers worden eerst geïnterviewd door presentator Michael Blonk (cameraman Richard Feenstra) en mogen vervolgens hun klasse laten zien. Vanaf de rand 16 mag 5 keer een poging worden ondernomen om de lat te raken, door iedere speler. Ook vanuit de middencirkel mag 2 keer worden gemikt op de lat. Van de mogelijke 22 punten haalt Piershil 1 punt en valt derhalve niet in de prijzen.

Archief

Presentatiegids nummer 7

In september verschijnt alweer voor het zevende jaar in successie de presentatiegids van SV Piershil. Voor het eerst wordt de gids in eigen beheer gemaakt. Student Kevin van Kruining verzorgt de opmaak, Klaas van Etten doet de acquisitie en John Kraak ,Bram van der Weijden en Henk van den Heuvel zorgen voor de inhoud. Het voorwoord komt deze keer van de hand van Sjaak van der Kroon, de districtsmanager van de KNVB West 2.

Voorafgaand aan de groepsfoto's en de traditionele selectieposter, welke deze keer in het dorp worden gemaakt, zijn er interviews te lezen met de nieuwe trainers Ralph Kalkman en Nico Hoogwerf, de nieuwe jeugdvoorzitter Martijn Hoek en de jeugdspelers Roué Versluis en Robin Roest. Namens de senioren komen Jasper de Kok (Piershil 2), Robert van den Heuvel (Piershil 3) en Peter van der Heiden (Piershil veteranen) aan het woord terwijl ook clubscheidsrechter Jan Huisman wordt ondervraagd. In de lijvige uitgave komen ook aan bod: de tegenstanders van Piershil 1 in de vierde klasse F, Bas Meinster (oud-speler Piershil 1), SV Piershil in Oostenrijk (trainingskamp), de activiteitencommissie en de Business Club Piershil.

Klik Hier voor een vergroting.

Archief

Nieuwe regeling 'baaldagen'

Dit seizoen wijzigt de regelgeving ten aanzien van het in onderling overleg verschuiven van wedstrijden en het aanvragen van een verzoek om uitstel (baaldag), voor teams die uitkomen in categorie B. Clubs dienen zich actiever op te stellen als het gaat om zogenaamde ‘baaldagen’ en zeker ook met de tegenstanders op tijd (uiterlijk donderdagavond!) overleg te voeren over een nieuwe speeldatum. De KNVB laat weten dat de tuchtcommissie er aan te pas zal komen wanneer een wedstrijd in het weekeinde niet wordt gespeeld door het overschrijden van de toegestane termijn; wijzigingen van wedstrijden in categorie B, die verenigingen in overleg met elkaar hebben afgestemd, moeten uiterlijk de vrijdag voor de speeldag (08.30 uur) in het bezit zijn van het districtskantoor. Volgens de bond zijn de wijzigingen noodzakelijk om een goed (of beter) verloop van de competitie te waarborgen.

Archief

Prestaties Piershilse teams - Piershil 1 al snel topfavoriet voor de titel

Op 4 augustus begint Piershil 1 de oefencampagne met een 2-2  gelijkspel tegen de nieuwe tweedeklasser Lombardijen. Vlak voor tijd verspeelt Piershil een overwinning, maar het is duidelijk dat de ploeg van Ralph Kalkman aan een missie is begonnen. Na bekeroverwinningen op Coal (3-2), TransvaliaZW (1-8) en Zinkwegse Boys (6-0) bereikt Piershil eenvoudig de knock-out fase van het toernooi en kan met vertrouwen de terugkeer naar de derde klasse worden ingezet. Op zaterdag 1 september wint Piershil 1 moeizaam met 1-0 van YVV de Zwervers. In de weken daarna worden NTVV, DRL, Zuiderpark en WFB allen met 6-0 of 7-0 weggetikt en is het voor iedereen al duidelijk dat de Piershillenaren topfavoriet zijn voor de titel.

Archief

Gasttrainingen Ralph Kalkman

Met ingang van dinsdag 25 september verzorgt eerste-elftal trainer Ralph Kalman één keer per drie weken gasttrainingen bij de jeugdteams van de SV Piershil. Dit gaat in samenwerking met de desbetreffende trainers en steeds betrekt Ralph hier ook een selectiespeler bij. Op 25 september zijn de D-pupillen als eerste aan de beurt en Sjoerd Singor bijt namens de selectie het spits af. Het initiatief van trainer Kalkman wordt door alle betrokkenen zeer op prijs gesteld. Aan het einde van het seizoen weet Kalkman ook zijn benodigde papieren te behalen: ''UEFA B - Trainer Coach II'. Een mooie carrière ligt in het verschiet.   

Archief

Jeugdavond Blooper quiz night

Op vrijdagavond 12 oktober staan de deuren van de kantine open voor de jeugd: op het programma staat een leuke quizavond. De welbekende 'blooperquiz' is prachtig in elkaar gezet door Arjan Gijlstra en Desmond Bouman. In het clubgebouw en op de scholen waren posters opgehangen en er waren ook flyers verspreid. Zo'n 25 kinderen geven gehoor aan de oproep om met z’n allen naar de kantine te komen. De quiz bestaat uit twee rondes, met hilarische en pijnlijke filmpjes. Na ronde 1 is het tijd voor de pauze, compleet met een lekker zakje chips en een bekertje limonade. De winnaar van ronde 1 is Sem Bruinzeel (broertje van Max) en de tweede ronde wordt na een beslissingsvraag gewonnen door Joran Oudshoorn. De winnaars ontvangen een leuk cadeautje en er kan worden terug gekeken op een succesvolle avond.

Archief

Prestaties Piershilse teams - Piershil 1 op recordjacht - Tom 'de nul'

Na enkele wedstrijden is al snel duidelijk Piershil veel te sterk is voor de vierde klasse en dat vooral het gemotiveerd blijven de grootste uitdaging zal zijn in 4F. Webmaster Henk van den Heuvel publiceert daarom een overzicht van stokoude clubrecords die verbeterd zouden kunnen worden. De hoofdmacht neemt de uitdaging aan en gaat gemotiveerd op recordjacht. Terwijl Piershil in de achtste wedstrijd officieel periodekampioen wordt, uit bij buurman Goudswaardse Boys, is dat eigenlijk bijzaak geworden. Het gaat die dag om het record 'de nul houden', tot dan stevig in handen van doelman Ton te Kaat die eind jaren zeventig zeven keer op rij de nul wist te houden. Doelman Tom Kukler (omgedoopt tot Tom 'de nul') verbetert het record door zich in de eerste 8 wedstrijden van het seizoen niet te laten passeren.

Archief

Vrijwilligersavond SV Piershil

Op vrijdagavond 2 november vindt in het clubgebouw de vrijwilligersavond plaats, georganiseerd door de activiteitencommissie. Op deze manier dankt het bestuur de groep vrijwilligers van SV Piershil voor hun werkzaamheden binnen de vereniging. Voorzitter Frits van Agteren opent de avond met een toespraak en ook Felix Rozendaal, één van de aanwezige vrijwilligers, komt aan het woord. Hij geeft een voordracht van het gedicht 'de Generaal', waarin de zinsnede 'De heren worden bedankt' op diverse manieren aan de orde komt, ook in de clou van het verhaal. Om te zorgen dat zelfs het barpersoneel van een vrije avond kan genieten worden de honneurs deze avond waargenomen door drie spelers van Piershil 1. Ze houden de naam van hun team (zeer) hoog, want met veel enthousiasme kwijten ze zich uitstekend van hun taken. Tappen, inschenken, aan de tafels bedienen, snacks halen in een pikdonker dorp: dat alles met een glimlach en zichtbaar enthousiasme. Gezien de opkomst en het late tijdstip van vertrek kon worden geconcludeerd dat de geste door de vrijwilligers bijzonder werd gewaardeerd, een mooie avond voor allen!

Archief

Prestaties Piershilse teams - Uitbreiding staf - Piershil 1 bekert op hoog niveau

Met ingang van donderdag 8 november wordt de technische staf van de SV Piershil uitgebreid met Faisel Aliradja (36). Faisel, geboren in Paramaribo, kwam op zijn elfde naar Nederland en was als speler actief bij Vitesse Delft, Wippolder, Concordia, OSV Oud-Beijerland en SV Heinenoord. "Natuurlijk speelt het mee dat Ralph hier trainer is, maar ook denk ik bij deze vereniging en groep te passen. Een aantal wedstrijden ben ik wezen kijken en ik denk dat er in dit team nog veel rek zit. Overigens ook in de spelers individueel. Ook in de derde klasse gaat deze ploeg hoge ogen gooien", aldus de nieuwe assistent-trainer. Piershil 1 probeert dit seizoen, bij gebrek aan serieuze tegenstand in de vierde klasse, zover mogelijk te komen in het bekertoernooi.

De voorronde tegen eveneens vierdeklassers levert 17 goals en 3 zeges op, daarna stroomt Piershil op eigen verzoek in een hogere categorie in. Op 23 oktober speelt Piershil tegen tweedeklasser HVV uit Den Haag een prima wedstrijd en weet zowaar met 3-2 te winnen. Wanneer daarna een uitwedstrijd tegen eersteklasser SHO wordt geloot wordt stiekem gedacht aan een stunt. Die komt er niet, op 24 november gaan de Piershillenaren met 7-1 ten onder op de Kikkershoek te Oud-Beijerland. In het toernooi om de RTV-Rijnmond Cup, die tijdens dit seizoen wordt omgedoopt tot Voetbal Rotterdam Cup, powered by Corendon Football, loot Piershil tegen tweedeklasser Strijen. De Strijenaren komen met 2-2 goed weg maar vanaf de stip pakt Piershil alsnog de verdiende zege. Daarna loot Piershil een uitwedstrijd tegen hoofdklasser Nieuwenhoorn en is het uiteraard einde verhaal: 5-1.

Archief

Sinterklaas - 30 november 2012

Dit jaar brengt Sinterklaas eindelijk weer een bezoekje aan de voetbalvereniging van Piershil. De activiteitencommissie beschreef het bezoek van de Sint als volgt: Gelukkig had hij laten weten dat hij langs zou komen in de kantine, zodat wij alle kinderen van Piershil uit konden nodigen. Om half 7 stonden de deuren van de kantine open en kwamen er heel veel kinderen opdagen, sommigen zelfs verkleed als zwarte piet of Sinterklaas. Rond 7 uur zaten er ongeveer 40 kinderen zenuwachtig op de bankjes in afwachting van die goede Sint. Zou hij wel komen met dat koude weer?

Nadat er hard werd gezongen kwam de lieve Sint toch even binnen met zijn zwarte pieten. Ook dit jaar mochten er weer veel kinderen even bij de Sint komen. Er waren tekeningen gemaakt en er werden liedjes gezongen. De Sint heeft zelfs nog de twee mooiste tekeningen beloond met een prijsje. Nadat de twee pieten nog een mooi dansje hadden gedaan op de zwarte pietenstyle, ging de Sint weer op weg. Hij heeft het immers erg druk, deze tijd van het jaar. De kinderen hebben nog wat gedronken en hier en daar werd er nog druk gedanst. Na afloop kregen alle kinderen nog een lekkere zak met snoepgoed mee naar huis. De Sint heeft laten weten dat hij het erg leuk en gezellig vond in de kantine van SV Piershil en dat hij de vereniging volgend jaar wederom zal verblijden met zijn komst. Ook wij vonden het een leuke en gezellige avond!

Archief

Tienvoet zaalvoetbal - Piershil wint kleine finale

Ook in deze negende editie weet Piershil zich weer te plaatsen voor de finaleavond van het Zaalvoetbaltoernooi Hoeksche Waard in de Tienvoet te Heinenoord. Op voorhand lijkt Piershil weinig kans te hebben, het is immers ingedeeld bij de twee hoogst spelende clubs uit de Hoeksche Waard. Toch haalt Piershil bijna de finale: slechts enkele minuten voor tijd verliest het in de finalegroep met 1-0 van titelverdediger Heinenoord. In de kleine finale wint Piershil met 2-1 van NSVV. Door een echte zaalvoetbalgoal komt Piershil door Patrick Korpel op voorsprong en na de 1-1 maakt Wesley Koedam de winnende 2-1. Piershil eindigt op een keurige derde plaats terwijl Oud-Beijerland na de finale tegen Heinenoord (1-1) de beste is na strafschoppen. (Toernooiverslag).

Archief

De dood van Richard Nieuwenhuizen

Op 2 december 2012 wordt de voetbalwereld opgeschrikt door een schokkend incident. Bij een jeugdwedstrijdje wordt grensrechter Richard Nieuwenhuizen in elkaar getrapt door een zooitje imbecielen, nota bene jeugdspelers en een vader, die het niet met zijn beslissingen eens zijn. Korte tijd later overlijdt Nieuwenhuizen aan zijn verwondingen. De KNVB is kordaat en laat weten dat het zo niet langer kan in het amateurvoetbal. De bond laat weten dat alle wedstrijden in het amateurvoetbal op zaterdag 8 december worden afgelast. Aan het begin van de wedstrijden in het betaald voetbal wordt een minuut stilte in acht genomen. Enige tijd later wordt de lues 'zonder respect geen voetbal' prominent ingezet om iedereen langs de lijn en binnen de lijnen eens behoorlijk aan het denken te zetten.

Webmaster John Kraak van SV Piershil, eveneens actief als scheidsrechter, schrijft op de website van zijn club over dit voorval:

Normaal gesproken zou hier een verhaal volgen over wat voor mooie wedstrijden er voor onze lagere senioren en jeugdteams deze zaterdag op het programma zouden staan. En wat ze vorige week gepresteerd hebben. Maar door de trieste gebeurtenissen van afgelopen zondag 2 december, op een bijveld van de SC Buitenboys uit Almere, is voetbal dit weekend even niet zo belangrijk meer....De KNVB onderstreepte dit gevoel door middel van een algehele afgelasting van alle amateurwedstrijden. Vandaar deze week een bijzondere terugkijken en vooruitkijken, die in het teken staat van de deze week overleden grensrechter, Richard Nieuwenhuizen.

Er is deze week genoeg in de media gezegd over wat er afgelopen zondagmorgen gebeurd is. Ik wil dan ook niet terugkijken op wat er daar in Almere plaatsvond, maar op hoe het nieuws mij heeft beziggehouden deze week. Toen op maandag het bericht van het excessieve geweld en het daaropvolgende overlijden van Richard Nieuwenhuizen mij via de nationale radio bereikte, spookte bij mij direct de gedachte "Dit had mij misschien ook wel kunnen overkomen" door het hoofd. Zelf fluit ik iedere week, met veel plezier, een jeugdwedstrijd voor de KNVB. En praktisch iedere week heb ik daar te maken met voetbalvaders zoals Richard Nieuwenhuizen. En hoewel ik het niet altijd met ze eens ben, of andersom zij niet met mij, is er wel altijd respect. Omdat we weten dat we elkaar nodig hebben om de spelers een plezierige pot voetbal te kunnen bezorgen. Het bericht van het overlijden van de clubgrensrechter greep me dan ook erg aan. En hoewel ik ook direct zeker wist dat ik hierdoor niet zou gaan stoppen met fluiten, bekroop bij mij wel een gevoel dat ik er voor deze zaterdag gewoon even geen zin in had. Via contacten met andere scheidsrechters kwam ik erachter dat ik niet de enige was met dit gevoel. Sommigen riepen op tot massaal afzeggen, als een soort staking. Anderen verlangden naar acties vanuit de KNVB. Duidelijk was dat dit sterfgeval enorm 'leefde' in de scheidsrechterswereld. Want hoe gemeen sommige clubassistenten (zoals ze officieel heten) ook kunnen zijn, je blijft als speler, trainer, supporter of wie dan ook met je poten van ze af! Maar ja, wat voor verschil maakt het als ik zelf (of met mij enkele anderen) mijn wedstrijd af zou zeggen? Gelukkig schoot de KNVB op dinsdag te hulp. Een algehele afgelasting van al het amateurvoetbal. Naar mijn mening een goed besluit van de voetbalbond. Ten eerste omdat het een groot statement is waardoor iedereen, al is het maar voor even, aan het denken wordt gezet. Wat mij betreft was er dit weekeinde ook een streep door het profvoetbal gegaan. Dan was de impact nog groter geweest, met nog meer internationale aandacht en had het tegelijk de verbondenheid tussen profs en amateurs benadrukt. Want zonder profs geen amateurs én andersom. Daarnaast had het wellicht ook een hoop voetbalpapa's en mama's uit de brand geholpen. Want leg een F-pupil maar eens uit waarom hij níet en Jordi Clasie wél mag voetballen dit weekend. Naast een statement is het ook gewoon een mooi gebaar richting de nabestaanden van Richard Nieuwenhuizen. Uiteraard krijgen zij hem hiermee niet terug, maar het zal ongetwijfeld een hart onder de riem zijn voor ze. En daar wil ik graag een weekje mijn hobby voor opofferen.

Toen de KNVB de algehele afgelasting bekend maakte riepen zij alle leden op om dit weekend toch bij elkaar te komen en erover te praten, hoe we in de toekomst kunnen proberen dit soort zaken te voorkomen. Uiteraard is dit een algemeen maatschappelijk probleem en acties van individuele gekken zijn misschien wel onmogelijk te voorkomen. Maar we kunnen er met zijn allen wel voor zorgen dat de kans erop zo klein mogelijk is. Tijdens de scheidsrechtercursus is mij geleerd dat een scheidsrechter zich niet hoort te bemoeien met tuchtzaken. Wij zijn er om de wedstrijd te leiden en eventuele misstanden te rapporteren. Voor het bestraffen van deze misstanden is er de afdeling tuchtzaken. Maar tuchtzaken kan onmogelijk straffen uitdelen zonder de rapportages van de scheidsrechters én die van de clubs. Wij zijn hun ogen en als wij niets rapporteren weten ze daar ook niet wat er op de velden gebeurt. Hoe vaak komt het niet voor dat gele kaarten, rode kaarten of zelfs (massale) vechtpartijen niet op het wedstrijdformulier worden vermeld? Vaak gebeurt dit om boetes voor de verenigingen, die het financieel toch al lastig genoeg hebben, te voorkomen. En die schorsing van de speler die over de schreef is gegaan zitten we ook niet op te wachten, want volgende week hebben we hem weer hard nodig om aan 11 man te komen. Die rode kaart van de tegenstander schrappen we ook maar, want we moeten ook nog een keer naar die gasten toe....Maar in dit gedogen schuilt dus misschien ook juist wel een gevaar. Iemand die geweld gebruikt tegen wie dan ook op een voetbalveld, hoort niet op een voetbalveld thuis. Het rapporteren hiervan is dus de eerste stap, ook als clubscheidsrechter dus. Aan de KNVB de taak om hier dan ook adequaat op te reageren. Als het aan mij ligt is er voor spelers die zich schuldig maken aan excessief geweld geen plaats meer op wat voor sportveld dan ook...nooit meer!

Teams die zich meerdere malen schuldig maken aan collectief wangedrag direct uit de competitie nemen. Wat dat betreft hulde aan het bestuur van VV Smitshoek, dat deze week hun eigen 7e elftal om die reden uit de competitie nam. Laat ik vooropstellen dat ik niet weet wat daar allemaal gebeurd is en het zal ook zeker niet zo ernstig geweest zijn als wat er in Almere gebeurd is. Maar niemand kan met zekerheid zeggen dat het op termijn niet tot zoiets had kunnen leiden. Als alle clubs zo zouden handelen verdwijnen de rotte appels langzamerhand uit het voetbal en zuivert de sport zichzelf. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Momenteel ben ik, i.s.m onze buurtverenigingen, bezig om een pupillen scheidsrechterscursus op te starten voor de oudere jeugdspelers. Naast het feit dat dit een praktisch probleem oplost, het vinden van scheidsrechters voor F en E wedstrijden, ben ik ervan overtuigd dat voetballers meer respect voor (assistent)scheidsrechters krijgen als ze zelf een keer in hun schoenen hebben gestaan. Als ik naar mezelf kijk kan ik dat alleen maar beamen, ik zie nu pas in hoe irritant ik als speler soms voor een scheidsrechter moet zijn geweest. Ik wist het altijd beter en had ook vaak een weerwoord, iets wat ik nu als scheidrechter juist vervelend vind. Voor de aankomende pupillencursus zal deelname vrijwillig zijn, maar misschien is het een idee om (landelijk) af te spreken dat een ieder die de sport voetbal wil beoefenen, ook minimaal één keer verplicht zelf een wedstrijd zou moeten leiden. Misschien dat dit het respect en begrip voor de wedstrijdleiding wat zou kunnen vergroten, want zonder (assistent)scheidsrechter ook geen voetbal!

Rust zacht Richard Nieuwenhuizen, ik hoop dat we als maatschappij over 5 jaar tegen elkaar zullen zeggen dat jouw dood 'niet voor niets' is geweest.

John Kraak

Archief

Een veel te lange winterstop - bezig blijven

Tussen 18 november en 22 februari speelt Piershil 1 twee wedstrijden in competitieverband. De reden? Een veel te lange winterstop, als gevolg van de winterse omstandigheden in Nederland. Ook later wordt het niet veel beter, de winter drukt het voorjaar weg en lijkt meteen over te gaan in een snikhete zomer. Door de lange winterstop dreigt het ritme waarin Piershil 1 zit verloren te gaan. Trainer Ralph Kalkman doet er echter alles aan om maar bezig te blijven. Er worden veel oefenwedstrijden en trainingen op kunstgras georganiseerd, de ploeg traint enkele malen in de zaal van het Hoeksch Lyceum te Oud-Beijerland en als teambuilding wordt ook nog een uitstapje naar Aston Villa in Birmingham georganiseerd. Op zaterdag 12 januari zien de Piershillenaars de thuisploeg met 0-1 verliezen van Southampton.

Archief

Activiteitencommissie - Spelletjes jeugd

De activiteitencommissie van SV Piershil laat zich dit seizoen weer van haar beste kant zien. Voor alle leden worden diverse activiteiten georganiseerd. Ook de kleintjes worden daarbij niet uit het oog verloren. Zo wordt op 14 december een spelletjesavond georganiseerd in de kantine voor de jongste jeugd van onze club.

Archief

Mixtoernooi - Boutmiddag

Op zaterdag 15 december wordt een mixtoernooi georganiseerd. Op een nog redelijk bespeelbaar veld 2 en trainingsveld spelen leden van SV Piershil in diverse samenstellingen tegen elkaar. Na afloop van het leuke toernooi wordt er nog een boutmiddag georganiseerd. In de avonduren is de alcohol in de man en de wijsheid in de kan: Darwyn Pennock en Alex van Dijk houden in het licht van de tennisbaan een sprintduel op veld 1. De meningen vooraf zijn verdeeld maar Alex van Dijk laat er na een 'slow-start' geen twijfel over bestaan wie de rapste is in de selectie van SV Piershil.

Archief

Strandtraining voor de jeugd

Op zaterdag 29 december wordt er een strandtraining georganiseerd voor de jeugd. Van deze training werd het volgende verslag geschreven: "Om de winterstop te onderbreken hadden we zo tussen Kerst en Oud en Nieuw het plan opgevat om met de jeugd eens lekker op het strand te gaan trainen. Zo vertrokken we dus om 09.15 uur met de SV Piershil bus om eens goed uit te gaan waaien. Op weg naar Zeeland werd er natuurlijk naar de Top-2000 geluisterd en vooral nummer 751 werd massaal meegezongen. Wel zielig voor dat konijn natuurlijk… Na een uurtje draaiden we de parkeerplaats in Westenschouwen op en we wandelden via de Boswachterij en door de duinen naar het strand. Op het strand kregen alle kinderen wat te drinken en een snoepje en dronken we lekker koffie. Daarna ging de D met Cees en Cor aan de slag en de E en F werden door Dave en Jaap onder handen genomen. Zo moesten ze een estafette race tegen de duinen op doen en er werd natuurlijk een partij gevoetbald. De harde wind maakte het er niet makkelijker op maar er werd fanatiek gespeeld. De tijd vloog om en om 1230 uur zaten we allemaal binnen bij strandpaviljoen De Schaar voor een welverdiend patatje met frikadel of kroket en wat te drinken. Na het eten was het tijd om even lekker in de duinen en op het strand te ravotten. Voor we het wisten was het alweer tijd om terug naar Piershil te gaan. Om 15.30 uur waren we weer terug en we kunnen terugkijken op een heerlijke dag. Ik wil natuurlijk iedereen bedanken die mee is geweest en heeft geholpen: buschauffeur Cees, Petra, Marianne, Nathalie en leiders en trainers Tom, Dave, Jaap, Cor en Cees. Een speciaal woord van dank voor de Vrienden van Piershil, die ervoor zorgden dat deze dag geheel kosteloos voor de kinderen was. Vrienden bedankt!

Archief

Nieuwjaarsreceptie  - Trainers tekenen bij

Op zaterdag 3 januari vindt in het clubgebouw de traditionele nieuwjaarsreceptie plaats. Eveneens in januari maakt het bestuur twee contractverlengingen bekend: "Het bestuur van de SV Piershil en trainer Ralph Kalkman hebben besloten hun nog lopende samenwerking te verlengen. Ook in het seizoen 2013-2014 zal Kalkman als hoofdtrainer werkzaam zijn aan de Molendijk. Op dit moment is de Heinenoorder met zijn ploeg, zonder puntverlies, koploper in 4F. Hierdoor lijkt Piershil na de degradatie van vorig jaar in één keer weer terug te keren naar de derde klasse". "Ook Nico Hoogwerf zich voor een tweede seizoen aan de SV Piershil verbonden. Zowel het bestuur als Hoogwerf had de intentie met elkaar verder te gaan en kwamen dan ook vrij snel tot een nieuwe overeenkomst. De oud-speler van onder andere NSVV en het Belgische Wijnegem staat met het tweede elftal op dit moment op een dusdanige positie dat promotie nog altijd tot de mogelijkheden behoort.

Archief

Ledenvergadering SV Piershil

Op vrijdag 1 februari vindt de Algemene Ledenvergadering plaats. Voor wat betreft de bestuursamenstelling: aftredend en herkiesbaar waren Jan Marijn Vink (penningmeester) en Martijn Hoek (jeugdzaken), beiden worden herkozen. Aftredend en niet herkiesbaar waren: Rob van der Waals (jeugdzaken) en Karel Snijders (voetbalzaken). Zij waren al eerder gestopt met hun bestuursfuncties, hetgeen tijdens de vergadering officieel wordt bekrachtigd. Bas Hoek (secretaris) en Gerrit Hoogendam (onderhoud) hadden voor de ledenvergadering al aangegeven aftredend en niet herkiesbaar te zijn en zijn na deze ledenvergadering dus bestuurslid af. Bram van der Weijden verhuist van de post algemene zaken/PR naar voetbalzaken en Petra van Haaren wordt benoemd tot secretaris. Doordat enige tijd later Rinus Vis nog wordt benoemd tot wedstrijdsecretaris ziet het voltallige bestuur er als volgt uit:

Dagelijks bestuur: Voorzitter Frits van Agteren, Penningmeester Jan-Marijn Vink en Secretaris: Petra van Haaren. De overige bestuursleden: Voetbalzaken: Bram van der Weijden, Jeugdzaken: Martijn Hoek en Wedstrijdsecretaris: Rinus Vis.

Tijdens de vergadering worden onderstaande jubilarissen voorzien van een speldje en een mooie bos bloemen:

25 jaar lid: Floris van Marle, Danny Verveer, Johan Hartog, Berry Woltman (niet aanwezig), Leo Tol (niet aanwezig), Karel Snijders junior (niet aanwezig).

50 jaar lid: Bas Hoek, Bram van Dop.

Meer dan 50 jaar lid: Hans Groenenberg, Jan Achterberg (niet aanwezig), Karel Snijders senior (niet aanwezig).

Archief

Prestaties Piershilse teams - Duel gestaakt - Piershil 1 blijft winnen, winnen en nog eens winnen

In de strenge winter kan er maar nauwelijks worden gevoetbald. De KNVB verzint ten einde raad van alles om alle wedstrijden gespeeld te krijgen dit seizoen. Zo wordt er afgekondigd dat uitwijken naar kunstgras verplicht is (voor alle thuis spelende clubs die over goedgekeurd kunstgras beschikken) en zelfs doordeweeks inhalen wordt voor het eerst in lange tijd ingevoerd. Het is niet bevorderlijk voor het ritme en het is dan ook een tegenvaller dat wanneer de bal dan eindelijk eens kan rollen er meteen een wedstrijd moet worden gestaakt. De competitiewedstrijd tussen Piershil en Zuiderpark op 9 februari 2013 moet worden gestaakt na een hoofdblessure van Kevin van Eekhout van de bezoekende partij. Na 14 minuten spel is er een klassiek geval van 'koppen tegen elkaar' bij een kopduel op het middenveld. Terwijl Piershillenaar Sjoerd Singor, geraakt op de achterzijde van zijn hoofd, na verzorging weer redelijk snel overeind komt, zijn de gevolgen bij zijn opponent die op de zijkant van zijn hoofd wordt geraakt beduidend ernstiger. De in allerijl opgeroepen ambulance baant zich over het drassige veld 1 een weg naar veld 2 en in goed overleg met de beide trainers besluit scheidsrechter Herman Merkestein het verder voor gezien te houden. Later blijkt dat Kevin van Eekhout een scheurtje in zijn schedel heeft opgelopen. Voor Piershil 1 lijken alle verstoringen dit seizoen weinig uit te maken, de ploeg blijft winnen, winnen en nog eens winnen.

Archief

Keuken open, dicht, open, dicht, open

Het vinden van personeel voor de keukendienst is een jaarlijks terugkerend probleem. Dit seizoen worden de middagdiensten gedraaid door enthousiaste jongedames, maar de structuur is daarmee niet terug. Eind februari maakt het bestuur bekend: "Vanaf deze week zal de keuken weer iedere zaterdag geopend zijn, onder de bezielende leiding van Winnie en Piet. Na wat ongemakken in het verleden, die inmiddels uit de wereld zijn geholpen, gaan zij er weer met volle moed tegenaan. Het bestuur en Winnie en Piet hopen op een goede, lange en vruchtbare samenwerking".

Archief

Pasen in de kantine

Op vrijdagavond 22 maart werden er eieren verstopt bij SV Piershil. De activiteitencommissie maakte een verslag van deze jeugdavond: "Het was alvast een beetje Pasen in de kantine van Piershil. Ook dit jaar had de paashaas weer heel veel eitjes verstopt rondom de velden van Piershil. Zo'n 30 kinderen hebben met elkaar de meeste eitjes weer teruggevonden, maar ik denk dat de veteranen afgelopen zaterdag nog best wel wat eitjes zijn tegengekomen op veld twee. De kinderen t/m 8 jaar hebben hard gezocht rondom veld 1. De winnaar van deze leeftijdscategorie was Mark Veerman. De kinderen van 9 jaar en ouder hebben hun best gedaan op en rondom veld 2. Hier was de winnaar Thijs Bouman. Zij hebben een lekker prijsje gekregen. Na deze intensieve zoektocht zijn we gestart met de Paasbingo. Ook hier konden de kinderen leuke prijsjes winnen. Tussendoor hebben de kinderen lekker wat gedronken en iedereen heeft bij het weggaan een zakje met paaseitjes gekregen. We willen hierbij graag de Vrienden van Piershil bedanken voor het sponsoren van de paaseitjes, een bekertje limonade voor alle kinderen en de prijsjes bij de bingo".

Archief

Prestaties Piershilse teams - toch puntverlies voor Piershil 1

Op maandag 1 april 2013  is het dan eindelijk zover: Piershil 1 weet niet te winnen. De reden daarvan is wellicht wel de wedstrijd van de zaterdag daarvoor, thuis tegen NTVV. In het zicht van de topper tegen GOZ ontmantelt trainer Kalkman zelf zijn succesvolle ploeg met als gevolg een draak van een wedstrijd tegen NTVV (2-0 winst) en onrust in het team. Veelzeggend is de reactie van de trainer na afloop: "Wij hebben gewoon een matige ploeg, als we geen inzet hebben. Dat zie je gewoon aan alles, we zijn teveel met andere dingen bezig. En misschien zijn ze al met GOZ bezig, maandag, en dat deze er even tussendoor kwam. Het was zo verschrikkelijk slecht, maar uiteindelijk win je met 2-0, nog steeds ongeslagen, en maandag tegen GOZ spelen we in de sterkste opstelling. Misschien was de opstelling vandaag een domme keuze, maar met twee wedstrijden in drie dagen doe je zoiets wel eens. Na maandag weten we of het een juiste beslissing was".

Op die maandag lijdt Piershil voor het eerst puntverlies (1-1) en verliest het zijn positie in de landelijke ranglijst van standaardteams met alleen maar overwinningen. Gevolgen voor het aanstaande kampioenschap heeft het gelijkspel niet en het rekenen kan gaan beginnen. Het lijkt uit te draaien op een kampioenschap bij Herkingen uit, maar doordat Piershil de uitwedstrijd tegen DVV '09 niet weet te winnen (eveneens 1-1), kan de bekroning thuis plaatsvinden, uitgerekend tegen buurman ZBVH.  

Archief

Westcoast bezoekt Piershil

Op zaterdag 30 maart brengt onze voetballende veteraan Rob van der Waals met zijn band Westcoast een bezoek aan Piershil. Rob speelde met zijn mannen een thuiswedstrijd in ons clubgebouw, en dat hebben we geweten.

Menigeen had z'n weg gevonden naar de kantine, het publiek was de grote winnaar. Met een zeer divers aanbod, oud en echt goud, werd het publiek vermaakt. Rob had speciaal wat gangmakers ingehuurd van Piershil 1, zoals inmiddels bekend op de club is dat aan deze heren wel toevertrouwd. De avond werd gesponsord door 'De vrienden van Piershil'.

Archief

Sponsorloop SV Piershil

Ten behoeve van de jeugdkas doen de jeugdleden van SV Piershil op woensdag 3 april 2013 weer mee aan de traditionele sponsorloop.

Zoals gebruikelijk is de start bij de speeltuin waarna de atleten zo de Van Vollenhovenstraat in lopen. Via de Prins Bernhardstraat en vervolgens de Mauritsstraat komen de deelnemers weer terug bij het startpunt. Het aantal rondes per deelnemer wordt nauwkeurig bijgehouden, zodat later het verdiende sponsorbedrag, toegezegd door familie en bekenden per gelopen ronde (of als vast totaalbedrag), kan worden berekend. Als ondersteuning bij al dat getel laten een aantal spelers van Piershil B zich van hun beste kant zien en ondersteunt de organisatie.

Archief

Verenigingssjaal

Het was al weer een jaar of 10 geleden, maar dit seizoen wordt er weer een verenigingssjaal geproduceerd. Henk van den Heuvel tekent voor het ontwerp, voor 10 euro wordt de sjaal te koop aangeboden in het clubgebouw. Het fraaie gebreide exemplaar, met twee verschillende zijden, is uiteraard voorzien van de spreuk uit ons logo: Fortes Fortuna Adiuvat ('het geluk helpt de dapperen').

Archief

Puzzelrit SV Piershil

Op zondag 7 april 2013 wordt door de activiteitencommissie weer een puzzelrit georganiseerd. Het startpunt is deze keer in Bernisse en voor vertrek spelen de deelnemende teams een potje voetbalgolf.

Daarna voert de rit over het eiland Voorne Putten. Via Zuidland, Spijkenisse, Geervliet, Heenvliet, Brielle, Oudenhoorn en wederom Zuidland keren de deelnemers via het pontje weer terug in Piershil.

Net als vorig jaar weten 'de meiden' Patricia, Lisette, Simone, Elsbeth en Marinka weer te winnen.

Archief

Piershil 1 is kampioen

Vanaf 16.04 uur op zaterdag 20 april wapperde de kampioensvlag voor het eerst in 34 jaar weer op de kap van de korenmolen Simonia, al vanaf 7 juli 1931 de meest trouwe supporter van Piershil 1. Piershil leidde op dat moment met 4-0 in de kampioenswedstrijd tegen ZBVH, zodat molenaar Kevin Strijker de eer had om met het hijsen van de vlag de festiviteiten in gang te zetten. Piershil leidde halverwege al met 3-0 door goals van Kevin Koesveld, Alex van Dijk en uiteraard Edwin Bestebreur, die voor de 48ste keer dit seizoen het doel wist te vinden. De goaltjesdief kopte in de 43ste minuut raak en verbeterde daarmee het onbreekbaar geachte clubrecord van Karel Snijders. Door de 3-0 halverwege werd de tweede helft een 'walk in the park', het was voor iedereen duidelijk dat Piershil voor de zesde keer in haar bestaan een kampioenschap niet meer kon mislopen. Pieter Batenburg verhoogde nog tot 4-0 door van dichtbij de bal langs gelegenheidsdoelman Eelco Reedijk te schieten. Meteen na het eindsignaal barstte het feestgedruis los. De spelers kregen uit handen van KNVB-districtsmanager Sjaak van der Kroon een medaille en ook een kampioensschaal mocht niet ontbreken. De uitbundige spelersgroep werd verrast op een rondje dorp per bierfiets en de feestavond in het clubgebouw werd tot in de late uurtjes voortgezet.

De spelers en technische staf werden uitgebreid gefeliciteerd en gecomplimenteerd met het recordseizoen. Het voornemen om razendsnel terug te keren naar de zo geliefde derde klasse werd in daden omgezet door een geweldige technische staf en een prima spelersgroep. De spelers die niet opstapten na de degradatie losten hun belofte in en de versterkingen maakten geen probleem van een overbruggingsjaar in de kelder van het amateurvoetbal. Stralend middelpunt was natuurlijk trainer Ralph Kalkman, die in zijn eerste seizoen als hoofdtrainer meteen een kampioenschap op zijn CV mocht bijschrijven. "Een mooie bekroning van een fantastisch seizoen, een beloning voor de hard werkende spelersgroep en de trouwe supporters. We kunnen niet wachten om onze rentree te maken in de derde klasse", aldus een dolgelukkige trainer na afloop van de feestelijke kampioenswedstrijd.

Naast kampioen Piershil promoveren op de laatste dag van de nacompetitie in 4F nog 3 ploegen naar de derde klasse. Zuiderpark wint met 0-3 bij Egelantier Boys en eindigt met 6 punten onbetwist bovenaan in de poule. YVV de Zwervers mocht met 0-2 verliezen en komt zelfs met met 0-3 achter; doordat het in de slotfase nog sterk terug komt blijkt de 3-4 nederlaag tegen KSD genoeg voor promotie. WFB tenslotte moet met 3-0 winnen en wint zelfs met 5-0 van Poortugaal. Hierdoor promoveren de nummers 1,3,4 en 5. Voor de nummer 2 uit de competitie, GOZ, gaat het op de laatste zaterdag helemaal mis. De mannen van Marcel Langeveld hebben in de eerste helft met de wind mee enkele prima kansen, hoewel ook De Jonge Spartaan zich zeker niet onbetuigd laat. In de tweede helft komt DJS op een 1-0 voorsprong en blijkt GOZ niet bij machte de bakens te verzetten.

Archief

Prestaties Piershilse teams - Senioren - Promotie Piershil 2

Door de breedte van de selectie kan trainer Nico Hoogwerf met zijn Piershil 2 tot het laatst toe meespelen om de prijzen. In de derde klasse G eindigt Piershil op een derde plaats, op 10 punten van SHO 3 en 12 punten van kampioen Barendrecht 5. Piershil 2 plaatst zich eveneens voor de nacompetitie. Eerst weet Piershil zich in twee wedstrijden te ontdoen van Spijkenisse 3, daarna volgt het weerzien met SHO 3. Piershil stijgt boven zichzelf uit en elimineren de Oud-Beijerlanders bekeken. In de finale wacht Pernis 2, voor een plek in de reserve tweede klasse. Op het neutrale terrein van NBSVV wint Piershil 2 in een onvriendelijke wedstrijd van Pernis 2 (1-0 door Jaap van Dijk) en bekroont daarmee een uitstekend seizoen. Leidster Petra van Haaren houdt tot (bijna) het einde van de competitie de topscorerslijst bij: Myron 9x, Raymond 6x, Brian 5x, Jimmy 4x, Martijn 4x, Jaap 4x, Floris 3x, Oscar 2x, Wouter 2x, Dennis 2x, Izaak 1x, Kevin 1x, Gersom 1x, Leon 1x, Wesley 1x en Ricardo B 1x.

Piershil 2

Finale te Nieuw-Beijerland: Piershil 2 - Pernis 2 (1-0) Vreugde na de promotie: leidster Petra onder de douche!

Piershil 3 gaat verder waar het gebleven was: een lekkere pot voetballen onder leiding van Johan Hartog en Rinus Vis. Met 19 punten uit 20 wedstrijden eindigt P3 net onder Goudswaardse Boys 2, op de negende plaats in de reserve zesde klasse I. Piershil VE1 maakt een rustig seizoen door, het kan zich niet mengen in de strijd om de koppositie. Kampioen wordt Smitshoek VE2, met alleen maar overwinning, een helaas veel te laag ingedeelde ploeg. Met 25 punten uit 18 wedstrijden eindigen de mannen van leider Marco Reedijk op een keurige vijfde stek, op 14 punten van nummer 2 Rozenburg VE1.

Piershil 3 Piershil VE1
Klik Hier voor een vergroting. Klik Hier voor een vergroting.

Archief

Archief

SJO Goudswaard / Piershil

Op 20 april 2013, meteen na afloop van de kampioenswedstrijd tegen ZBVH, haalt verslaggever Frank Dijkman voorzitter Frits van Agteren voor de microfoon. Er wordt ook gesproken over de toekomst van de club en de voorzitter maakt bekend dat er opnieuw toenadering is gezocht tot Goudswaardse Boys, in een poging iets moois van de grond te krijgen voor de jeugd. Na een  informatieavond op maandag 27 mei in het clubgebouw, bedoeld voor alle leden en direct betrokkenen, wordt kort daarna een persbericht verspreid:

'De besturen, leden en vrijwilligers van Goudswaardse Boys en Piershil zijn verheugd te kunnen melden dat de jeugdafdelingen van beide verenigingen met ingang van seizoen 2013-2014 zullen samengaan in een Samenwerkende Jeugd Organisatie (SJO). Deze verbintenis wordt aangegaan met het doel om elk kind in zijn/haar leeftijd en op zijn/haar niveau te kunnen laten voetballen. De SJO Goudswaard / Piershil zal gezamenlijk jeugdelftallen inschrijven bij de KNVB. De verbintenis wordt aangegaan voor minimaal 3 jaar en heeft de volledige ondersteuning van de KNVB afdeling West 2. Wij zullen de nieuwe competitie ingaan met 8 jeugdelftallen in elke leeftijdscategorie. Nieuwe leden zijn natuurlijk ook nog steeds van harte welkom !! Aanmeldingen kunnen plaatsvinden bij de secretaris van de vereniging op het dorp waar je woont. Ook vrijwilligers (trainers/leiders) zijn natuurlijk van harte welkom.

Selectie en definitieve indeling in elftallen zal plaatsvinden naar aanleiding van de trainingen en de bekerwedstrijden bij aanvang van het nieuwe seizoen. De elftallen zullen afwisselend op Goudswaard en Piershil trainen en spelen'.

Het bestuur SJO Goudswaard / Piershil wordt in eerste instantie gevormd door Martijn Hoek (voorzitter), Henk Gennissen (secretaris), Elle Kleijn (penningmeester), Frans van de Steeg (wedstrijdsecertaris) en de leden Cees Goudswaard en Arjan van Prooijen. Korte tijd later wordt daar ook nog Ruben Brouwer aan toegevoegd.

Om te trachten een farce zoals met NBSVV te voorkomen wordt de verbintenis voor minimaal drie jaar gesloten. Het geheeld is gebaseerd op onderling vertrouwen, zonder eigenbelang en verborgen agenda's. "Het gaat tenslotte om de kinderen", zoals secretaris Henk Gennissen treffend in een radio-interview laat horen. Er wordt meteen ook afgesproken dat spelers uit het A-elftal alleen kunnen spelen in het eerste elftal van hun eigen vereniging.

Aan het einde van seizoen worden voor alle kinderen kennismakingstrainingen georganiseerd, deels op het terrein van Piershil, deels op het terrein van Goudswaardse Boys.

Archief

Tom Kukler wint Pro Keeper Klassement - Minste tegentreffers ooit

Vanaf de allereerste tussenstand in het begin van het seizoen staat doelman Tom Kukler van Piershil 1 bovenaan in het Pro Keeper Klassement, gesponsord door Pro Keeper Academy. Met verve weet hij regelmatig zijn doel schoon te houden, slechts twaalf keer wordt Tom dit seizoen gepasseerd.

Doelman Fortes Almeides Dos Reis van SV JHR maakt het nog spannend, maar wordt uiteindelijk 2 maal meer gepasseerd en tevens speelde hij 2 wedstrijden minder. Als derde en vierde eindigen Dyron Bijl van vv Spijkenisse en Patrick de Zoete van SC Botlek. Met deze eerste plaats wint Tom naast de hoofdprijs ook een clinic voor de jeugdkeepers van SV Piershil. Op clubniveau verbetert Kukler een stokoud clubrecord. Het minste aantal tegentreffers dateert uit seizoen 1960-1961. Piershil 1 speelde toen slechts 14 competitiewedstrijden en de doelman werd 15 keer gepasseerd. Door zijn 12 tegengoals verpulvert Kukler dit record, uiteraard ook meteen het gemiddeld aantal tegentreffers per wedstrijd wordt door hem verbeterd: 0,46.

Archief

Edwin Bestebreur - fenomeen breekt alle records

Voor Edwin Bestebreur, speler van Piershil 1, wordt seizoen 2012-2013 er eentje om in te lijsten. Uiteraard vanwege het behaalde kampioenschap, maar ook individueel doet de uit Nieuw-Beijerland afkomstige balvirtuoos regelmatig van zich spreken. Voor aanvang van het seizoen belooft hij via de presentatiegids om er zo'n 30 à 35 in te trappen in de vierde klasse. Naarmate het seizoen vordert blijkt dat een nog veel te lage voorspelling te zijn geweest. Zijn productiviteit lijkt geen grenzen te kennen en zelf twee schier onbreekbare records van Karel Snijders moeten eraan geloven. Op 2 februari 2013 wint Piershil met 0-13 (ook al een record) bij DRL te Rotterdam. Edwin Bestebreur schiet in die ontmoeting liefst tien keer raak en verpulvert daarmee het record van Snijders, die in seizoen 1998-1999 zeven scoorde in één wedstrijd (tegen DES '67). Naarmate het einde van de competitie vordert richt Bestebreur zich op het andere clubrecord van Karel: 47 goals in één seizoen (seizoen 2004-2005, vijfde klasse D). Ook dat record wordt uit de boeken geschoten: liefst 52 keer weet Bestebreur het net te vinden in de competitiewedstrijden van Piershil 1.

Door die ongekende productie gaat zijn faam ook over de grenzen van de Hoeksche Waard heen. In het klassement Samba-topscorer, gepresenteerd door de website Voetbal Rotterdam, weet hij door een prachtige eindspurt (4 goals in de laatste competitiewedstrijd tegen Herkingen) zelfs Auke Harkema, de doelpuntenmachine van SVDPW, met één treffer verschil de loef at steken. De lokale kranten komen superlatieven te kort om de Piershilse topscorer te beschrijven, diverse malen haalt hij de krantenkoppen. Trainer Ralph Kalkman haalt aan het einde van het seizoen dat ook opgelucht adem als Bestebreur, aan wie door veel clubs wordt getrokken, laat weten het prima naar z'n zin te hebben bij Piershil en ook komend seizoen de roodwitte kleuren te zullen verdedigen.  

Eindstand Spiering Goaltjesdiefklassement

Pos. Speler Verenging Doelpunten Week
gescoord Totaal gescoord Factor Punten

1 Edwin Bestebreur Piershil 52 0 52 1,0 52,0
2 Geert Bakker S.H.O. 21 0 21 1,6 33,6
3 Mitch Franssen Heinenoord 15 0 15 1,8 27,0
4 Pieter Batenburg Piershil 24 0 24 1,0 24,0
5 Danny Maijers FC Binnenmaas 19 0 19 1,2 22,8
Vincent Kroon 's-Gravendeel 19 0 19 1,2 22,8
7 Koen van der Ende G.O.Z. 22 0 22 1,0 22,0
8 Sidiq Walizada N.B.S.V.V. 16 0 16 1,2 19,2
9 Jasper Huisman N.S.V.V 13 0 13 1,4 18,2
10 Kevin Liefhebber Heinenoord 9 0 9 1,8 16,2

Eindstand Samba klassement (Voetbal Rotterdam)

Edwin Bestebreur is de Samba-Topscorer van het jaar geworden. De aanvaller van Piershil maakte een ongekend seizoen door en maakte liefst 52 goals. Daarmee bleef Bestebreur SVDPW-aanvaller Auke Harkema met 1 doelpunt voor. Het podium wordt afgesloten door Mike van Gool, die met Rijsoord naar de eerste klasse promoveerde.

De koplopers van vorig jaar, Geert Bakker (SHO) en Thomas Verhaar (VOC) waren ook dit seizoen op dreef, maar misten de top-10. Verhaar maakte er 19 en Geert Bakker 16. Daarbij moet wel worden aangetekend dat beide spelers enige tijd uit de roulatie waren.

Zoals halverwege het seizoen eigenlijk al duidelijk is komt ook de Freek Schut Bokaal weer naar Piershil toe. Er stond in de 4e klasse geen maat op doelpuntenmachine 'Edetti', wat resulteerde in 52 treffers en omgerekend evenzoveel punten.

Pieter Batenburg werd op het laatste nippertje nog achterhaald door de naar Barendrecht vertrekkende Mitch Franssen (Heinenoord) en eindigde zo met 24 (doel)punten op een keurige 4e plaats.

Verder sleepte het vlaggenschip nog twee prijzen in de wacht, namelijk die van meest scorende formatie en minst gepasseerde verdediging.

Meest scorende formatie: Piershil 126 doelpunten
Minst scorende formatie: Oud-Beijerland 31 doelpunten.
Meest gepasseerde defensie: Z.B.V.H 60 doelpunten.
Minst gepasseerde defensie: Piershil 12 doelpunten.

Archief

Prestaties Piershilse teams - Geslaagde recordjacht Piershil 1

Al vroeg in het seizoen is duidelijk dat vooral het gemotiveerd houden van het veel te sterke Piershil 1 het grootste probleem zal zijn. Clubarchivaris Henk van den Heuvel helpt trainer Ralph Kalkman een handje en publiceert onder de titel 'Records zijn er om gebroken te worden' een overzicht van diverse clubrecords.

De mannen van Piershil 1 gaan de uitdaging aan en richten zich op enkele stokoude prestaties uit het verleden. Wanneer de stofwolken zijn opgetrokken, aan het einde van het seizoen, blijken uit het overzicht liefst negen records verbroken te zijn, drie tweede plaatsen behaald en één record te zijn waar nog steeds aan wordt gewerkt. Slechts één record uit het verleden heeft de recordjacht van dit seizoen doorstaan.

Het overzicht van alle records (in groen = verbeterd):

Meeste goals van één speler in 1 wedstrijd: Edwin Bestebreur: 10, Karel Snijders Kzn.: 7, Bas Groenenberg Jzn: 7, Stefan van der Waal 6.

Meeste goals van één speler in 1 seizoen: Edwin Bestebreur: 52

Topscorers met het hoogst gemiddeld aantal goals per wedstrijd: Eerste plaats Bas Groenenberg 2,21 (seizoen 1960-1961, 31 goals in 14 wedstrijden), Tweede plaats Edwin Bestebreur 2,00 (seizoen 2012-2013, 52 goals in 26 wedstrijden), Derde plaats Karel Snijders 1,57 (seizoen 2004-2005, 47 goals in 30 wedstrijden).

Grootste thuiszeges: 15-1 en 12-0. Staat nog als een huis!

Grootste uitzeges: 0-13 bij DRL, 0-10 bij OFB op de tweede plaats.

Beste doelsaldo in één seizoen: +114 (2012-2013).

Meeste goals voor in één seizoen: 126 (2012-2013).

Minste goals tegen in één seizoen: 12 (2012-2013).

Seizoenen met de meeste zeges in procenten: 100% (1960-1961), 92,3% (2012-2013) en 75% (1961-1962).

Seizoenen met het hoogste aantal goals voor (gem. per wedstrijd):  5,57 (1960-1961), 4,85 (2012-2013) en 3,77 (2004-2005).

Seizoenen met het minste aantal goals tegen (gem. per wedstrijd):  0,46 (2012-2013), 0,92 (1977-1978) en 0,95 (1961-1962).

Reeksen zonder nederlaag: 36 wedstrijden van 02-04-1960 t/m 02-06-1962 (30 x winst en 6 x gelijk). Werk in uitvoering, de teller staat op 26 (24 x winst en 2 x gelijk).

Reeksen met alleen overwinningen: 19 wedstrijden van 01-09-2012 t/m 30-03-2013 met een doelsaldo van +114.

Reeksen ‘de nul gehouden’: 8 wedstrijden van 01-09-2012 t/m 27-10-2012 (8 x winst, doelman Tom Kukler).

Archief

Jeugdreis SV Piershil - jeugdvoorzitter op tv

Van 24 t/m 26 mei 2013 is de Piershilse voetbaljeugd (F, E en D) alsmede begeleiding te vinden in kamphuis "De Blokken", vlakbij Baarle Nassau. Het hoogtepunt van het uitstapje is de survival, waarbij menigeen te water gaat. De mooiste duik is die van jeugdvoorzitter Martijn Hoek, ietwat geholpen door Ricardo Kegel. Zijn kolderieke duik wordt zelfs op televisie getoond. Het filmpje wat werd gemaakt door Tom Achterberg komt via onze website terecht in 'De Wereld Draait Door'. Het levert veel gelach op en landelijke bekendheid voor onze jeugdvoorzitter. Cor van Ruiven maakte na terugkomst een verslag, klik hier.

Archief

Sportdag SV Piershil - Korendijksportdag uitgesteld

Op woensdagavond 15 mei vindt de jaarlijkse sportdag voor de jeugdleden van SV Piershil plaats. Er wordt niet alleen gestreden voor de bekers maar ook voor plaatsing voor de Korendijk Sportdag.

De vier winnaar per categorie, die tevens namens Piershil zullen deelnemen aan de Korendijk Sportdag, zijn:

F: 1. Toby vd Graaf 2. Nick v. Prooijen 3. Nils van Prooijen 4. Davian Kneppers en Sem Berrevoets

E: 1. Rick Bruijnzeel 2. Talita Achterberg 3. Sam Harmeling

D: 1. Jacco Vink 2. Mark van Antwerpen 3. Joran Oudshoorn 4. Tim Achterberg

Als algehele winnaar wordt Jacco Vink uitgeroepen, hij is voor een jaar in het bezit van de prestigieuze wisselbeker.

Door de barre weersomstandigheden moet dit jaar de Korendijk Sportdag worden uitgesteld. Oorspronkelijk wordt de sportdag ingepland op 17 mei en daarna volgt ook nog een tweede poging: beide avonden verregen compleet. Er wordt afgesproken om in het begin van een komende seizoen een nieuwe poging te wagen.

Archief

Kampioensreceptie Piershil 1 - Jurriaan Lindhout MVP

Op vrijdag 24 mei 2013 vindt bij SV Piershil de kampioensreceptie plaats. Frank Dijkman (Radio Hoeksche Waard, Midweek Sport) spreekt met diverse personen over het kampioenschap van Piershil 1 en over aanverwante zaken. Ook wordt meteen de meest waardevolle speler van seizoen 2012-2013 bekend gemaakt. Een jury bestaande uit leden van de technische staf, het bestuur en supporters kiest voor linksback Jurriaan Lindhout. De linkspoot kwam aan het begin van het seizoen over van OSV Oud-Beijerland en werd al snel een vaste keus in het kampioenselftal van trainer Ralph Kalkman. Lindhout onderscheidde zich door 'een nimmer aflatende trainingsarbeid, een altijd constante prestatie in het veld en zijn positieve invloed op het team'.

Archief

Prestaties Piershilse teams - Jeugd - Piershil B1 kampioen

Piershil schrijft dit seizoen met vier jeugdteams in bij de KNVB; F, E, D en B. Tot aan de herfstvakantie worden in een halve competitie alleen maar bekerwedstrijden gespeeld. Op basis daarvan worden vervolgens competitiepoules gevormd. Piershil F1 wint de bekerpoule met 7 overwinningen op rij en komt in de competitie in de achtste klasse terecht. Ook in de competitie presteren onze mini's heel goed en winnen 14 van de 18 wedstrijden; ze moeten alleen hun meerdere erkennen in Heinenoord F1. Met 43 punten (en liefst 93 treffers voor) eindigt Piershil F1, waarin duidelijk waarneembaar enkele behoorlijke talenten actief zijn, op 1 punt van de kampioen. Piershil E1G, waarbij de G staat voor 'Gemengd' (jongens en meisjes), heeft het heel moeilijk, maar lijkt nooit het plezier te verliezen in het voetbalspel. Het team boekt dit seizoen één overwinning en eindigt als laatste in zowel de bekerpoule als in de competitie. Piershil D1 weet eveneens ongeslagen de bekerpoule te winnen en wordt ingedeeld in de vijfde klasse. Na een spannend seizoen wordt duidelijk dat alleen Meeuwenplaat te sterk is: Piershil eindigt als tweede met 26 punten uit 13 wedstrijden. Piershil B1 kan in de bekerpoule geen potten breken, in de competitie echter wordt dat ruimschoots goedgemaakt: kampioen!    

Piershil F1. Piershil E1G.
Klik Hier voor een vergroting. Klik Hier voor een vergroting.
Piershil D1. Piershil B1.
Klik Hier voor een vergroting. Klik Hier voor een vergroting.
Kampioensfoto Piershil B1.

Archief

Piershil B1 is kampioen - afsluiting seizoen kampioenen

Piershil B1 slaagt er op zaterdag 25 mei het kampioenschap te behalen in de zesde klasse. Dat lukt door middel van een zwaar bevochten overwinning op Pernis B3 (2-3). Leider Robin Bravenboer schrijft o.a. over deze wedstrijd: "De jongens wisten van te voren dat het een zware wedstrijd zou worden.  Op het hoofdveld van het voormalige DOTO terrein werd er onder het toezicht oog van enkele meegereisde supporters afgetrapt voor de eerste helft. Het zag er al snel niet goed uit omdat Pernis op voorsprong kwam, 1-0. Echt onder de indruk waren de jongens nog niet want na een goede aanval maakte Roué al snel de gelijkmaker,1-1. Zo begon het er dus weer wat rooskleuriger uit te zien, totdat Midas een stevige overtreding maakte en daarmee een penalty veroorzaakte. Ook ontving hij een gele kaart van de scheidsrechter. Alsof dat nog niet genoeg was bleef Midas verder ruziën en pakte daarbij zijn 2e gele kaart en dus rood. Veel van ons dachten dat de wedstrijd nu al wel verspeeld zou zijn. Echter wist Robin de in de linkerhoek geschoten penalty mooi te keren! Hierdoor was het team ook meteen weer terug in de wedstrijd, want vanaf dat moment werd de B beter en beter! Na de thee zette Piershil met een man minder goed druk naar voren en wist hierdoor al snel enkele mogelijkheden te creëren. Oog in oog met Robin schoof een speler van Pernis echter de bal beheerst in en zo leek het kampioenschap verloren. De jongens gaven de moed echter niet op. Rico, die in iedere diepe bal wel heil zag, ging er aan de rechterkant weer eens vandoor. Zijn afgemeten voorzet werd door Roué goed tegendraads ingekopt en liet daarmee de keeper van Pernis kansloos, 2-2! Even later kreeg Piershil even buiten het zestienmetergebied een vrije schop. Jesse schoot de bal richting doel en de bal leek houdbaar. Pernis had echter een veldspeler op doel staan en deze kon de bal niet onder controle krijgen zodat de bal het doel in stuiterde. Misschien wel niet de mooiste goal van de competitie maar wel een hele belangrijke! Na een bloedstollende eindfase was het zover: het eindsignaal van de scheidsrechter klonk en zo waren de jongens dus kampioen! Er werden speciale kampioensshirts uitgedeeld en kreeg Jan Achterberg als trouwe supporter/verzorger/"manusje van alles" van de B1 een cadeau uitgereikt van de spelers. Na het douchen vertrok het team snel richting Piershil want daar stond Gabor klaar met de kampioenskar. Voor de meeste jongens en trainer Robin Bravenboer een vertrouwd ritueel, aangezien zij dit vorig jaar na het kampioenschap van de C1 ook al meegemaakt hadden".

Korte tijd later houdt Piershil B1 ter afsluiting van het kampioensseizoen 2012-2013 een gezellig weekend. Vanuit uitvalsbasis Costa del Spui wordt er onder andere gekart en een potje voetgolf gespeeld.

Archief

Jeugd tegen Ouders

Op zaterdag 1 juni spelen onze jeugdleden, die nog maar net zijn bijgekomen van een leuke, gezellige en vermoeiende jeugdreis, tegen hun eigen vaders en moeders ('of wanneer je vader of moeder niet in staat is om een balletje te trappen mag je natuurlijk ook altijd je opa, oma, tante, oom, buurvrouw, buurman uitnodigen'). Deze leuke traditie levert weer veel hilarische momenten en vrolijke gezichten op. Niet in de laatste plaats omdat de kinderen na afloop in de kantine worden getrakteerd worden op een patatje met een lekkere snack. erbij.

Archief

Bedrijventoernooi SV Piershil

Op zaterdag 8 juni 2013 is het weer tijd voor het jaarlijkse bedrijventoernooi van SV Piershil. Het deelnemersveld bestaat uit Koesveld Boys, Van Haar en Hem, Café het Spui, Cleaning Service Hensen, Café 't Hof van Piershil, Piet & Winnie, Taale, vd Heijden, FTT, Spar Boys, Farmtrans, vd Waal Tuinen en Errea. De voetballers en voetbalsters maken er een sportief en gezellig toernooi van. De omstandigheden zijn deze dag prima, iets wat goed te zien is aan de meiden van Piet & Winnie, die boven zichzelf uitstijgen. De veteranen van Piershil missen op een haar na de finale, maar bereiken wel een keurige derde plaats. De finale wordt gespeeld tussen de Koesveld Boys en Errea en is er één van hoog niveau. Het eindigt uiteindelijk in winst voor Errea.

Archief

Oud-lid Gert van 't Hof naar Studio Sport
De kampioensfoto van Piershil E1, juli 1984. Klik Hier.

Op 4 juli 2013 wordt bekend dat Oud-Piershillenaar Gert van 't Hof, tegenwoordig woonachtig in Willemstad, deel gaat uitmaken van het team van Studio Sport. Gert heeft z'n hele jeugd in Piershil gewoond en heeft binnen onze club alle teams doorlopen, t/m de selectie Piershil 1 en 2. De meeste mensen zullen hem herkennen van zijn bijdragen aan Rijnmond TV en uiteraard de marathon van Rotterdam (ook in de film 'De marathon' was hij heel even te zien). Voor Van 't Hof is de overstap naar de NOS een feest. "Ik bedacht me laatst dat ik 22 jaar geleden naar de School voor de Journalistiek ging, omdat ik presentator van Studio Sport wilde worden. Dat was mijn ideaal. Sindsdien heb ik heel veel leuke dingen gedaan, maar dat het nu toch gaat gebeuren is prachtig."

Archief

Groots - de 4 mooiste exemplaren!

Sinds enkele seizoenen is het gebruikelijk om bijzondere foto's op de website te plaatsen in de categorie 'groots'. Hier de 4 'mooiste' exemplaren uit seizoen 2012-2013, met daarbij de originele begeleidende teksten.

Foto 1: Op zaterdag 15 september was onze keuken in handen van drie lieftallige dames die de keukendienst voor hun rekening namen. Dat zorgde voor lekkere snacks en vrolijke gezichten. Hulde voor de bakkende meiden! (Stacey van Koten, Babette Roos en Lysanne van der Heiden).

Foto 2: Piershil B1 strandde zaterdag op de weg naar huis met een defecte Piershil-bus langs de snelweg. De sfeer bleef opperbest, niet in de laatste plaats door een knappe 3-5 overwinning bij RVVH!

Foto 3: Trainer Ralph Kalkman kwam door het uitvallen van Patrick Korpel in de warming-up eigenlijk een reservespeler tekort. Toen selectiespeler Dennis Kievit als supporter kwam aanwandelen werd hem gevraagd 'Heb je al bier op'. Na een ontkennend antwoord nodigde Ralph hem uit om op de bank plaats te nemen. Dennis werd beloond met een invalbeurt, scoorde 0-4 en kon na afloop dezelfde vraag bevestigend beantwoorden.

Foto 4: Op zaterdag 20 april werd Piershil 1 kampioen van de vierde klasse F (West II). De plaatselijke bakker Frans de Buck liet dat moment niet onopgemerkt voorbijgaan, hij schonk de spelers een heuse kampioenstaart!

Archief

Met dank aan de businessclub

Net als in de afgelopen seizoenen wordt de selectie van Piershil ondersteund door de businessclub. Hierdoor is het mogelijk om het niveau cafévoetbal, wat overigens ook zijn charmes heeft, te ontstijgen. Zonder er al te veel druk op te leggen is dit wat de businessclub wenst: niet een selectieomgeving die toegankelijk is voor uitsluitend spelers uit Piershil, die eigenlijk het niveau niet aankunnen en er ook niet alles voor willen doen om hogerop te komen, nee, een selectieomgeving die toegankelijk is voor spelers die er wel alles voor willen doen, die ook zorgen voor voetbal van een acceptabel niveau en die ervoor zorgen dat die enkele Piershillenaars die wel over de juiste eigenschappen beschikken zich ook op eigen dorp verder kunnen ontwikkelen. Hoewel Piershil hier als vereniging alleen maar van profiteert, wordt er af en toe met afgunst gereageerd door buitenstaanders. Reacties zijn maar wat vaak afkomstig van lieden afkomstig van clubs waar wel cafévoetbal als de hoogste ambitie geldt, of van lieden die niet weten wat hun eigen sponsors in het geheim (in tegenstelling tot de openbare activiteiten van de Businessclub Piershil) allemaal doen, of van lieden die vinden dat het allemaal uitsluitend met personen van het eigen 'durp' moet. Dat is makkelijk praten wanneer je een veelvoud aan leden en inwoners hebt, vergeleken met Piershil.

Overigens blijkt dat laatste argument bij die 'grote clubs' het meest fragiel. Na één of meerdere seizoenen geploeter gaan de principes overboord en worden talenten van buiten de dorpsgrenzen als verlossers naar binnen gelokt. Piershil probeert nadrukkelijk wel de eigen identiteit te behouden. Met de komst van de trainer van Heinenoord 2 en enkele topspelers van die club wordt Piershil met een kwinkslag beschreven als dependance van Heinenoord. Met een ongelukkige kop boven een interview met trainer Kalkman wordt dat nog eens benadrukt. Wanneer verslaggever Bas vd Berg nog een stapje verder gaat reageert trainer Kalkman op de website van de club: "De voetbalverenigingen Heinenoord en Piershil hebben best wel raakvlakken, daar ben ik het wel mee eens. Maar er is absoluut geen samenwerkingsverband".

Archief

Seizoen loopt ten einde

Aan het einde van het seizoen 2012-2013 mag worden geconcludeerd dat de SV Piershil een stabiele indruk maakt. Net als bij alle andere verenigingen blijft het aantal vrijwilligers (lees: het aantal leden dat de mouwen wil uitsteken voor de club) een zorgenkindje. Maar alles draait en blijft draaien, jaar in jaar uit. Volgend seizoen keert na twee seizoenen afwezigheid het damesvoetbal weer terug bij SV Piershil, en dat is natuurlijk geweldig nieuws. Eveneens na enkele seizoenen afwezigheid is er ook weer een Piershil Onder-23 ingeschreven. "Recht zo die gaat", lijkt het devies. Net als in het eerste seizoen na de heroprichting, toen er speldjes werden verkocht met de clubnaam (dit seizoen geschonken door Ton Berhout aan ons archief!), maakt de club een belangrijk deel uit van het dorp Piershil. Dat het lang zo moge blijven.

Alle resultaten van Piershil 1 alsmede de wedstrijdverslagen zijn te vinden op

de teampagina van Piershil 1 seizoen 2012-2013

Seizoen 2012-2013
Deel 8.3 - Geslaagde recordjacht