Terug naar de archiefindex: hier

Naar de archiefsite: hier

1936 - Overzicht Jaar

Jaar 1936
Deel 1.3 - Jubileum

Jubileumfeest - 5 jaar

In 1936 vindt het eerste jubileumfeest plaats. P.S.V. Fortuna bestaat vijf jaar. Op de avond van het 5-jarig bestaan (juli 1936) wordt een bijzondere wedstrijd gespeeld tegen Steeds Hoger 1. Eerst maakt de Harmonie uit Goudswaard een ronde door het dorp, gevolgd door een ronde op het veld. Zelfs het Wilhelmus weerklinkt. De geelzwarten delven met 0-5 het onderspit. In de avonduren wordt het desondanks erg gezellig in het café van vrouw 't Hart. De ploeg uit Oud-Beijerland krijgt broodjes en een consumptie aangeboden en het wordt bijzonder gezellig in het café van Piershil. De terugreis naar Oud-Beijerland duurt dan ook wat langer dan normaal. P.S.V. Fortuna heeft de beschikking over enkele zeer begaafde spelers, met name Jaap Groenenberg, Leen Groenenberg en Leen van der Waal kunnen er wat van.

De volksspelen voor jongens en meisjes worden druk bezocht. Het onderdeel eierlopen voor meisjes van 10 tot 12 jaar wordt gewonnen door T. Roest. Als tweede eindigt M. vd Waal en derde wordt D. Smits. Het blokjesverwisselen voor deze zelfde groep wordt gewonnen door D. Smits. Tweede wordt T. Roest met een neuslengte voorsprong op M. vd Waal. Het hardlopen met hindernissen wordt gewonnen door I. Bosman. Tweede en derde worden respectievelijk K. Franken en A. Kok. Het hardlopen voor jongens van 10 tot 12 jaar wordt gewonnen door A. vd Jagt. A. Verhagen wordt tweede en P. Verhulp wordt derde. Het zaklopen wordt gewonnen door  A. Remers voor W. Verhulp en J. Greyn. Om 16.30 vindt het treffen tussen de jeugd van Fortuna en Be Quick (Goudswaard) plaats. De zeer spannende wedstrijd onder leiding van L. Groenenberg eindigt in 3-3.

Ter gelegenheid van het jubileum wordt er een
enorm sportfeest georganiseerd.

Daarna wordt er gespeeld tussen een combinatie-elftal van spelers van omliggende verenigingen en de Dordrechtse voetbalvereniging Fluks. De combinatie wint met 2-1; scheidsrechter is T. Grootenboer, een officiële KNVB-scheidsrechter. De derde wedstrijd van dit feest gaat tussen de Boerinnen en de Indianen. De agrarische dames zijn niet opgewassen tegen de rappe roodhuiden en verliezen met 1-0. De kostuums trekken meer de aandacht dan het spel en er wordt volop gelachen. Om 21.45 Uur starten de films. De firma Du Parant uit Dordrecht organiseert een mooi filmprogramma; het openluchttheater is gevuld met zeer geboeide toeschouwers die genieten van Charlie Chaplin en 'de dikke en de dunne'. Het feest wordt bezocht door 1200 toeschouwers waaronder de burgemeester en de dokter. Het sportfeest wordt afgesloten met een enorm vuurwerk. Na dit 'Abessijnse' spektakel keren de bezoekers tevreden huiswaarts. Het jubileumfeest wordt twee dagen later officieel afgesloten: op de Kaai in Piershil wordt wederom een Abessijns vuurwerkspektakel georganiseerd. P.S.V. Fortuna bestaat vijf jaar en de leden zijn daar enorm trots op.

Jaar 1936
Deel 1.3 - Jubileum